V predhodnih tekstih te sekcije smo razkrivali naravo najbolj pomembne zagonetke človeka. Odgovor na vprašanje “kdo sem jaz” je ključ do največje skrivnosti človeštva. V nadaljevanju navajamo razmišljanja o tej temi in citate različnih duhovnih učiteljev in drugih avtorjev.
~ Ramana Maharshi ~
Ali obstaja kdo, ki se ne zaveda sebe? Vsakdo se tega zaveda, a ne pozna svoje biti, zavedanja svoje zavesti. Čuden paradoks!
Ljudje želimo videti Jaz (zavest) kot nekaj novega.
Toda ta (zavest) je večna in ostaja vseskozi nespremenjena.
Imenujte jo kakorkoli že – Bog, Jaz, srce ali sedež zavesti, vedno gre za eno in isto.
Stanje samo-realizacije (razsvetlitve), kot temu rečemo, ni doseganje nečesa novega ali uresničevanje nekega oddaljenega cilja, temveč je – preprosto biti tisto, kar ste in kar ste od nekdaj bili. Ne gre za to, da bi spoznali nekaj ali nekaj postali. Je le odstranitev krinke.
Svojega obstoja nihče ne zanika, tako kot ne svojih oči, četudi jih ne more videti. Problem je v tem, da želite opisati Jaz (zavest) na enak način kot opišete svoje oči potem, ko ste postavili prednje ogledalo.
Za nevednega je jaz – »Jaz« omejen na telo. Za modrega je jaz – neskončni Jaz (zavest).
Ne trudite se, vaš trud je ovira. Vse, kar potrebujete, da bi spoznali svoj Jaz, je, da ste v miru. Kaj je laže od tega?
Ti si zavedanje. Zavedanje je tvoje drugo ime. Ves čas si Zavedanje in ni ti potrebno to doseči ali negovati. Vse, kar moraš narediti je, da se zavestno odvojiš od drugih stvari, ki niso ti. Če to narediš, ni več zavedanja drugih stvari, ostane samo čisto zavedanje in to si Ti.
Guru ti ne more dati ničesar, kar ti ne bi že imel.
Vse kar potrebuješ je – zavedati se, da se zavedaš.
~ Ramana Maharshi ~
Tako kot je voda lahko v trdnem, tekočem ali plinastem stanju, lahko tudi za zavest rečemo, da je “zamrznjena” v snovi, “tekoča” kot um in misel, in brezoblična kot čista zavest.
Čista zavest je Življenje, preden se razodene v snovni pojavnosti. To Življenje gleda svet oblik skozi “tvoje” oči, kajri ti si zavest. Ko spoznaš sebe kot To, prepoznaš sebe v vsem in vstopiš v stanje popolnoma jasne zaznave. Nisi več ločeno bitje s težko preteklostjo, ki opazuje in presoja vsako doživetje skozi zastor pojmov in predstav.
S teboj se je brezoblična zavest zavedla same sebe.
~ Eckhart Tolle ~
Ne vedoč, kako blizu je resnica, jo iščemo daleč proč. Kakšna škoda!
~ Hakuin Ekaku Zenji ~
Kdor išče Boga (zavest) na kak poseben način, bo dosegel pot in izgubil Boga, ki je skrit v poti. Kdor pa išče Boga s preprostostjo, ga bo našel takšnega, kot je: On (zavest) je življenje samo.
~ Meister Eckhart (trinajsto stoletje) ~
Želite svobodo? Spoznajte svoj pravi Jaz.
Ta (zavest) nima oblike, videza, korenine, osnove, bivališča, toda je živa, vedra in čila. Če jo iščete, se od nje oddaljujete. Ko jo poskušate najti, se le še bolj oddaljite od nje.
~ Linji (Kitajska, deveto stoletje) ~
Ne gradite na času. Čas je smrt, ki čaka umiranje. Življenje se dogaja le zdaj, v tem trenutku.
~ Nisargadatta Maharaj ~
Kraljestvo je v tebi. In če poznaš sebe, potem poznaš božje kraljestvo.
~ Jesus iz Nazareta ~
Pradeep Apte: Razmišljanja o »jaz sem« Sri Nisargadatta Maharaja
(The complete ‘I am’ quotes of Sri Nisargadatta Maharaj)
(1. del – Jaz sem to – nekaj od 79 citatov)
1. Ali je pred občutkom “Jaz sem” ali jaz obstajam” lahko obstajal kak drug, še bolj bazičen občutek? Nekakšno seme zavesti mora obstajati še celo v sanjah, ko nismo zavestno prisotni. Ob prebujanju pa se na mah pojavi izkustvo “sem-telo-v-svetu” torej – da obstaja telo in da sem prisoten v fizični stvarnosti. Ali lahko občutek “jaz sem” obstaja brez tega, da “smo” nekdo ali nekaj?
Ker je občutek “jaz sem” vedno z nami, je nanj treba le pripeti različne identifikacije – telo, občutki, misli, ideje… Toda vse ta samo-istovetenja so zavajajoča, kajti zaradi njih mislite, da ste nekaj, kar niste.
3. “Jaz sem” je koristen kazalec, ki vas usmerja tja, kjer je treba iskati, a ne – kaj naj iščete. Le dobro poglejte. Ko se prepričate, da ničesar ne morete zanesljivo trditi o sebi razen tega, da “ste”, in da nič ne more biti “vi”, je s potrebo “jaz sem” konec. Ni več potrebe, da bi ubesedili to, kar smo. Vsa določila, vsi opisi se nanašajo na naše telo in njegovo izraznost. Svoje naravno stanje odkrijemo z iskrenostjo, z raziskovanjem, samo-spraševanjem neprestano in povsod.
4. Kaj naredi sedanjost tako posebno? Očitno naša prisotnost. Smo resnični, ker smo vedno “tukaj”, v sedanjosti, in kar je ob meni, deli z menoj mojo resničnost. Preteklost je v spominih, prihodnost v domišljiji. V sedanjem dogodku opažamo stvari, ki so z nami, kajti mi smo prisotni in naša lastna resničnost gradi trenutno dogajanje.
Zavrnite vse misli razen ene – “Jaz sem”. Um se bo sprva upiral, a s potrpežljivostjo in vztrajnostjo bo prenehal in utihnil. Ko postanemo tihi, se stvari prično dogajati simultano in čisto naravno, brez vmešavanja z naše strani.
6. Poznati sebe kot edino resničnost in vse ostalo kot začasno in prehodno, je svoboda, mir in radost. Zelo preprosto. Namesto da vidite stvari takšne, kot si jih predstavljate, se jih učite gledati takšne, kot so. Ko vidimo vse tako kot je, tudi sebe opažamo takšne, kot smo. Kot bi čistili zrcalo. Isto ogledalo, ki kaže svet takšen, kot je, pokaže tudi vaše lice. Misel “jaz sem” je kot urejanje obleke. Uporabite jo.
7. Zakaj se ne bi obrnili proč od izkušnje k izkuševalcu in se zavedli pomembnosti edine resnične izjave, ki velja: “Jaz sem”. Vse zaznavno je prehodno, le “jaz sem” traja. Trdno se zasidrajte v zavedanju “jaz sem”. To je začetek in konec vseh prizadevanj. “Jaz sem”, bivam, je resnica, medtem ko “sem to ” ali “sem ono”, ni.
10. Da bi vedeli, kaj ste, morate najprej raziskati, kaj niste. In da bi vedeli, kaj niste, se morate skrbno opazovati in zavračati vse, kar se ne povezuje tesno z bistvom “jaz sem”. Ideje kot: sem ta-in-ta, rojen tam in tam, poročen…, oče…, niso vsebovane v občutku “jaz sem”. Ločite “sem” (v smislu jaz obstajam) od “sem tisto” ali “sem ono”. Jasneje kot boste razumeli, da ste na ravni uma lahko opisani le na neustrezen način, hitreje boste napredovali v iskanju vašega neomejenega bistva.
11. Ko vidite svet, vidite Boga. Ni Boga, ki bi bil ločen od sveta. Luč, s katero lahko vidite svet, ki je Bog, je drobcena iskra: “jaz sem”; tako majhna, pa vendar prva in zadnja v vsakem dejanju spoznavanja in ljubezni.
12. Poleg “jaz sem” ni ničesar pomembnega. Vse znanje je o “jaz sem”. Napačne predstave o “jaz sem” vodijo k vezanosti, pravo znanje vodi k svobodi in sreči. “Jaz sem” označuje notranje, medtem ko “tam je” označuje zunanje; oboje temelji na občutku bivanja.
15. V raziskovanju samega sebe odkrijete, da niste niti telo, niti um, ljubezen do sebe pa je ljubezen do sebe v vseh stvareh. Dvoje postane eno. Zavest v tebi in zavest v meni, očitno dvoje zavesti, je v resnici ena zavest, ki teži k zlitju, in to je ljubezen. Ljubiti sebe pomeni ljubiti druge.
16. Neosebno je resnično, osebno pa se pojavi in izgine. “Jaz sem” je neosebno bitje. “Jaz sem tisto” je osebno bitje. Osebnost je nekaj relativnega in čisto bivanje – nekaj temeljnega.
19. Sama korenina vsega je občutek “jaz sem”. Stanje uma “tukaj je svet” je drugotnega pomena; Da bi bil, ne potrebujem sveta; svet potrebuje mene.
20. Onkraj uma ni ničesar takega kot izkušnja. Izkustvo je stanje dvojnosti. Ne morete govoriti o resničnosti kot o izkustvu. Ko to razumete, ne boste več poskušali biti in postati kot nekaj ločenega in nasprotnega. V realnosti sta eno, tako kot korenine in veje istega drevesa. Obe lahko obstajata v luči zavesti, ki se pojavi ob prebujenem občutku “jaz sem«. To je osnovno dejstvo. Če ga ne razumete, ne razumete ničesar.
21. Vse je igra idej. V stanju, ko ste prosti idej (nirvikalpa samadhi), ne zaznavate ničesar. Izvorna ideja je “jaz sem”. Ta pretrese stanje čiste zavesti in je spremljana z brezštevilnimi senzacijami in percepcijami, čustvi in idejami, ki v svoji popolnosti sestavljajo Boga in njegov svet. “Jaz sem” ostaja kot priča in volja Boga je, da se vse dogaja.
22. Osredotočenje na “jaz sem” je oblika pozornosti. Najpomembnejši stvari v vašem življenju – samemu sebi – namenite vso pozornost. Vi ste center vašega osebnega vesolja – kaj razen tega centra sploh lahko poznate?
24. Pravilno je reči “jaz sem”, na pa “jaz sem to” ali “jaz sem ono”. Človek ni delček nečesa, niti ne vsota vseh delčkov, ki sestavljajo vesolje.
26. Vsak, ki je priča, se odraža v brezštevilnih telesih kot “jaz sem”. Dokler telesa, kakorkoli subtilna že so, trajajo, dotlej se “jaz sem” pojavlja kot množica.
Spletni naslovi:
http://lkm.fri.uni-lj.si/xaigor/slo/modrosti/ucitelji/nisargadatta.htm
http://www.inner-quest.org/NisargadattaSR.htm
http://www.lifepositive.com/Spirit/masters/nisargadatta/nisargadatta.html
http://www.bestspirituality.com/quotes-1/of/Sri_Nisargadatta_Maharaj.htm
http://www.spiritual-experiences.com/spiritual-quotes/quote.php?teacher=46
http://www.nonduality.com/asmi.htm
http://www.successconsciousness.com/nisargadatta_quotes.htm
http://www.writespirit.net/authors/sri-nisargadatta-maharaj
http://en.wikipedia.org/wiki/Sri_Nisargadatta_Maharaj