Strah je eden izmed največjih problemov človeka. Spremlja nas vsepovsod in venomer ter deluje na nas s svojo uničevalno močjo. Postal je samoumevna sestavina življenja. Pohablja nas, otopeva in slabi, a ga kljub temu obravnavamo blagohotno, tolerantno in prizanesljivo ter brez pomislekov plačujemo njegov davek. Nad njegovimi učinki in posledicami se velja krepko zamisliti.
Obširno obravnavo fenomena strahu najdete v knjigi Planet strahu. Lahko si pridobite tudi brezplačno elektronsko verzijo knjige.
Najbolj nevarno je dejstvo, da strahu sploh ne dojemamo kot problem, s katerim se je treba spopadati kot z vsakim drugim. Obravnavamo ga namreč kot sestavni del našega življenja in nekaj povsem običajnega, kot senco, ki nas spremlja na vsakem koraku in se ji ne moremo izogniti. Ker korenini v psihi in se udejanja skozi miselne procese, mu je težko priti blizu, saj niti psihe niti miselnih mehanizmov ne poznamo dobro.
Strah napolnjuje in zaposluje velik del našega uma, saj se z njim na vseh področjih delovanja neprestano ukvarjamo in mu podarjamo svojo življenjsko energijo. Največji del vse te vezane energije pa se v glavnem uporablja za zaviranje in blokiranje naše ustvarjalnosti in konstruktivnega delovanja. Ali si predstavljate, da bi vso to, s strahom vezano energijo, lahko sprostili in uporabili v koristne, kreativne namene? S tako povečanim ustvarjalnim potencialom bi se za šalo prebili med genije. Družba, ki bi se razbremenila strahu, bi drastično zmanjšala izdatke za zdravstvo, sodstvo, policijo in vojsko ter povečala produktivnost, inovativnost, uspešnost in kulturno-umetniški potencial skupnosti.
Strah je verovanje v negativen izid, ki mu podlega vse človeštvo. Njegove obrede nezavedno ponavljamo neprestano, iz dneva v dan, in se ne vprašamo za žrtve. Le sem in tja, ob kakih krizah ali prebliskih, se zdrznemo in se vprašamo, ali ima takšno življenje kak smisel, potem pa se zopet potopimo v otopelost in apatijo.
Podobno kot mraz uklene vodo v ledeni oklep in ji vzame življenje, tako strah uklene življenjsko energijo človeka, da se iz svobodnega ustvarjalca spremeni v žrtev lastnih obremenilnih predstav. Ko raven strahu v civilizaciji preseže določen prag, je ta zapisana propadu.
V boju imamo tem manjše možnosti za uspeh, čim slabše poznamo nasprotnika. Tega nasprotnika poznamo slabo oziroma sploh ne. Nič čudnega: splošen nivo znanja o strahu je silno nizek. Kako se boriti proti strahu, nas sistem izobraževanja ne nauči na nobeni stopnji zahtevnosti, nekaj malega pozornosti je deležen le pri pouku psihologije.
Da bi strah premagali, ga je treba priznati in ga ozavestiti v sebi, kar pa ni prav preprosto, saj je postal neločljiv del osebnosti. Ne zadostuje le odkriti vzroke zanj, temveč je treba spoznati miselne procese, ki vodijo in usmerjajo naše delovanje. To pa je že poseganje v sfero, kjer znanost še ni dosegla velikega napredka. Strah bi bil prava malenkost, če bi se ga dalo s kakim kirurškim posegom odstraniti. »Miselna kirurgija« pa je čisto nekaj drugega; je poseganje na področje misli in čustev, kjer običajen znanstveni instrumentarij in metode odpovedo in se odpre področje, kjer ima težo le osebno izkustvo.
Obe plati medalje
Zaradi strahu počnemo stvari, ki jih sicer nikoli ne bi počeli: svojo življenjsko energijo usmerjamo v aktivnosti, ki niso ne le nekoristne, temveč uničujejo nas same, sočloveka, naravo in okolje ter prinašajo smrt. Zaradi strahu je človek pripravljen storiti praktično vse, vključno z jemanjem tujega ali lastnega življenja; to pa so dejanja, ki jih ni več mogoče popraviti.
A vsaka stvar ima tudi svojo dobro plat. Napačno bi bilo trditi, da strah izključno negativno vpliva na razvoj civilizacije, saj je prispeval k hitrejšemu evolutivnemu razvoju in omogočil ali pospešil tudi nekatera odkritja, ki so človeštvu v prid. V pradavnini je strah pospešil razvoj miselnih potencialov, prazgodovinskemu človeku je pomagal do večje iznajdljivosti in zanesljivejšega preživetja. Skozi vso svetovno zgodovino je različna ljudstva – predvsem v vojni – spodbujal k ustvarjanju nekaterih velikih dosežkov; takšen izum je denimo radar.
Zaradi strahu so v zgodovini posamezne družbe uzakonile družbene mehanizme za preprečevanje agresivnosti, nasilja, kriminala in brezvestnosti tistih, ki za dosego svojih načrtov ne izbirajo sredstev. Izumili so kazenski zakonik in predpise, ki zavezujejo vse pripadnike družbe. Toda kakega revolucionarnega izuma, ki bi rušil strah v družbi, še niso iznašli.
Zdi se, da se je uporaba metod za krepitev strahu le še povečevala. Strah je namreč najučinkovitejša metoda za dosego ozkih ciljev. Vladajoče elite ga uporabljajo kot element manipulacije, prisile, zasužnjevanja in degradacije človeštva. Z njim je možno človeka onesposobiti in pripraviti do popolne kapitulacije, se pravi do mere, ko se vda in pristane na vsakršne pogoje. Če si hočeš priboriti določene koristi na račun drugega človeka, potem ga moraš preplaviti s strahom. Če je ta dovolj močan, se nasprotnik preneha upirati in je pripravljen storiti praktično vse, vključno z jemanjem tujega ali lastnega življenja. Po 11. septembru 2001 je strah preprosto »eksplodiral«. Odtlej poteka vojna proti terorizmu, ki je proces krepitve strahu. Ena od zadnjih strašljivih manter za vcepljanje strahu, ki je zadnji čas izredno učinkovita, se imenuje »dolg«. Z njo pahneš v ekonomsko suženjstvo cele države.
Človek se tudi na pragu tretjega tisočletja še vedno bori za svoj obstoj in prevlado nad drugim človekom ter v boju z zlom ustvarja novo zlo. Načini medsebojnega ogrožanja se v razvitih družbah bolj in bolj spreminjajo in postajajo bolj prefinjeni, neočitni in prikriti. Če za trenutek pustimo ob strani vojaške aparate in napadalne sisteme, ki že sami po sebi predstavljajo grožnjo, potem človeške družbe ali države druga drugi (tudi nevojaško) neprestano grozijo. Grožnje so ekonomskega, gospodarskega, demografskega, okoljskega, tehnološkega in še kakega značaja in seveda ustvarjajo specifične napetosti in strah.
Oporni skelet civilizacije
Na prvi pogled se zdi, da je strah oporni skelet civilizacije. Na vseh ravneh človekovega delovanja je namreč vgrajen v družbene mehanizme in institucije, ki podpirajo družbo. Strah namreč sili v aktivnost. Zaradi strahu človeštvo izgublja ogromno energije in opravlja naloge, ki so popolnoma nepotrebne. Razvite družbe so postale hiperaktivne, to pa jim še malo ni v korist. Ljudje, ki so prepojeni s strahom, nimajo časa za nič drugega.
Strah usmeri pozornost širše družbe v zaželeno smer, poenoti njihov interes in jih aktivira za doseganje skupnih ciljev. Zato je pomembno najti sovražnika, pa čeprav izmišljenega. Države se iz strahu pred različnimi nevarnostmi, povezanimi z zunanjo ali notranjo grožnjo, zavarujejo z različnimi mehanizmi. Velik del družbenih aktivnosti je namenjen zagotavljanju varnosti, ki na videz strah zmanjšuje, v resnici pa povečuje. Večja varnost ene skupine namreč pomeni večjo nevarnost in strah druge. Za varnost in spoštovanje reda ter zaščito družbene ureditve država poskrbi s celo vrsto institucij – s policijo, vojsko, sistemom sodstva in represije. Te izvajajo varovanje določenih interesov. Vojaška industrija, vojska in policija, ki goltajo ogromna sredstva, in v katerih si služi kruh velik del aktivnega prebivalstva, obstajajo zato, da vcepljajo strah.
Določene institucije družbe živijo neposredno od strahu članov: religije vcepljajo vernikom strah pred Bogom in kujejo dobičke iz strahu pred kršitvijo pravil, ki so jih postavile same in razglasile za »božje«. Zavarovalnice kujejo dobičke na račun strahu državljanov pred uničenjem ali izgubo premoženja ali življenja. Banke kujejo dobičke iz strahu pred izgubo denarja oziroma zmanjševanjem njegove vrednosti zaradi različnih finančnih in drugih pojavov. Šole vcepljajo strah pred izvirnim razmišljanjem in neprilagojenim vedenjem …
Strah pod lupo
Strah je alarmno stanje v telesu, posledica notranje miselne predstave, ki jo naš razum tolmači kot grožnjo. Miselna predstava je lahko posledica zunanjega dražljaja ali spomina, ki se ob kakem prožilcu nenadoma pojavi v zavesti. Možganski sistem se na dražljaj odzove zelo burno in z injiciranjem adrenalina, s katerim preplavi telo, doseže številne fiziološke spremembe, katerih namen je zvišati stopnjo občutljivosti, odzivnosti in moči celotnega organizma: krvni pritisk naraste, utrip srca se poveča, dihanje se pospeši, jetra izločijo glukozo, maščobne zaloge pa se pričnejo pretvarjati v energijo. Krvni obtok je preusmerjen od manj pomembnih funkcij, kot je na primer prebava, v možgane in mišice. Če gre za fiziološki strah, se nenaden energijski impulz pokaže v povečanju moči mišic, ostrejšem zaznavanju, hitrejšem odzivu in večji učinkovitosti ter prožnosti telesa. Ob tem telo spodbudi tudi mehanizme za hlajenje telesa, pojavi pa se tudi močan impulz za odvajanje tekočine iz telesa – uriniranje. Vse navedeno seveda pomeni, da se telo usposobi za napore, precej večje od običajnih, kar pomeni, da lahko deluje na meji svojih zmogljivosti. Takšno stanje pa seveda ne more trajati dlje časa brez kvarnih posledic. Dolgotrajen strah zato telo postopoma ugonobi.
Očitno postaja, da je človeški razum mehanizem strahu pričel zlorabljati v primerih, ki nimajo nikakršne povezave z objektivno nevarnostjo. Tak strah imenujemo psihološki strah, ki temelji na napačnem razlaganju stvarnosti. Napačne miselne predstave zavrejo ali preusmerijo našo aktivnost iz želene smeri k neugodnejšemu cilju. Razlaganje stvarnosti je pač silno subjektiven posel: za nekoga izguba velike vsote denarja pomeni brezizhoden položaj, ki utegne voditi v samomorilnost, drugi pa se bo nasmehnil, češ: kaj bi se grizel, saj gre le za denar. Splošna družbena klima je v ljudeh postopoma zgradila takšne miselne predstave, da si določene življenjske dogodke, ki največkrat pomenijo le zmanjšanje udobja ali življenjskega standarda, razlagajo mnogo bolj dramatično, kot bi bilo smiselno. To ni nič čudnega, saj si sodobni človek normalnega življenja brez številnih dobrin, ki jih prinaša tehnološki napredek, sploh ne zna več predstavljati. Postali smo ujetniki »civiliziranega načina življenja«, sužnji tehničnih pripomočkov, cena za to pa je visoka: brez njih ne znamo več živeti, strah nas je njihove izgube.
Razlog psihološkega strahu je nevednost, ki se kaže kot neznanje, napačna prepričanja in lažne identifikacije. Iz strahu, da bi bil to, kar si, poskušaš biti nekaj, kar nisi, posnemaš druge, iščeš se v pritrjevanju in naklonjenosti drugih, v zunanjem svetu – tam, kjer te ni. Svojo ceno določaš na osnovi primerjave z drugimi, ki služijo kot merilo, zato podležeš tekmovalnosti. Treba je biti boljši, uspešnejši, pametnejši, bogatejši… Vse to pa si je treba izbojevati na račun drugih, kar poraja strah. Naš razvoj se odvija v napačno smer, ogromno energije se usmerja v škodljive in nepotrebne dejavnosti.
Strah je neločljivo povezan z delovanjem uma, nagnjenost k strahu in dovzetnost za strah pa sta odvisna od načina razmišljanja. Iz okolice smo nenehno obstreljevani z negativnimi informacijami, ki krepijo našo predstavo o nenehni ogroženosti ter utrjujejo negativno logiko: polni nezaupanja in pesimizma povsod iščemo le pasti in nevarnosti. Preprosto ne znamo več razmišljati izven okvira negativne logike. Slepi smo za vse pozitivno. Um je postal generator strahu in deluje tako, da dogodke zaradi slabih minulih izkušenj neprestano povezuje z možnimi nevarnostmi. Bogata domišljija strahove še povečuje.
Strah ima nekaj podobnih lastnosti kot bolezen: kaže, da z določenim odnosom nekaj ni v redu. Podobno kot bolezni ni smiselno obsojati kot krivca tegob, kajti bolezen je le posledica napačnega odnosa do življenja ali sveta, tako tudi strah ni krivec, da gredo stvari narobe. Kriva je človekova nesposobnost, da bi se takrat, ko ga popade strah, pravilno odzval, se pravilno odločil in sprevidel sporočilo, ki ga strah prinaša.
Eden najbolj razširjenih strahov je strah pred spremembami kot posledica nezaupanja v svoje sposobnosti prilagajanja vedno novim okoliščinam, ki jih prinaša življenje, pa tudi lenobe. Zato si prizadevamo življenje »zamrzniti« in se z bivanjem v poznanih okvirih zavarovati pred neprestanimi izzivi in preizkušnjami, ki bi jim morda ne bili kos. Toda to je zaviranje življenja. Spremembe so njegovo bistvo. Narava je neizprosna: kar se spremembam ni sposobno prilagoditi, prej ali slej propade, umre.
Strah nima le psihološke oblike temveč tudi energijsko. Energija strahu se je nakopičila v naših telesih, nahaja se v mišičnem tkivu, predvsem v predelu trebuha. Kadar se močno prestrašimo, se ta napetost iz trebušnega dela premakne navzgor, proti srcu. Napetost v črevesju in mehurju popusti, ohlapnost tega mišičja pa povzroči občutek, da nenadoma nismo več sposobni zadrževati vode ali blata.
Dejavniki strahu
Strah je posledica aktivnosti ega, zato se povezuje s sedmini temeljnimi obrazi ega – s pohoto, pohlepom, ponosom, napuhom, jezo, nezmernostjo in lenobo. Strah se zmanjša, ko posamezno od naštetih hib odpravimo.
Pohlep je v času, ko se iznajdljivi lahko hitro dokopljejo do bajnega bogastva, dobil krila. Nesporno sta pohlep in lakomnost v zahodnem svetu močneje izražena kot na vzhodu. Zasluge za to ima v krščanskem svetu božja zapoved »Ne kradi«, ki je imetje povzdignila v pomemben del stvarnosti vernika, kajti pravica do imetja naj bi bila zagotovljena od Boga. Za nameček je Katoliška cerkev sama velik zgled za kopičenje materialnega bogastva in okoriščanja z njim, prav tako pa se neprestano bojuje za politični vpliv in oblast v krščanskih deželah.
Pohlep po ozemlju je bil skozi vso zgodovino eden najpogostejših motivov vojskovanja. Danes pa je pohlep po materialnih dobrinah razlog modernemu suženjstvu. Človek s kopičenjem dobrin ne postaja vse bolj zadovoljen, temveč vse bolj prazen, izčrpan in obupan.
Zadovoljnost se ne poraja iz kopičenja dobrin, ampak iz plemenitosti. Za karkoli se primeš, se zavedaj, da si s tem ujet. In če nekaj spustiš, je ena vez manj. Blagor ti, če imaš toliko modrosti in vere, da dojameš, kako je onkraj semnja čutnih dobrin in ugleda še nekaj, kar je dosti bolj bistveno. Tedaj si ne boš zvezal duše in boš imel moč, da boš odhajal v prostost, čeravno je pot dolga in utegne trajati do smrti in še čez. (A.Grabar)
Čas in denar sta tesno povezana s strahom. Koga ne pesti strah pred roki ali pred uboštvom, revščino in pomanjkanjem? Sodobni človek v razvitem svetu je v vse večji časovni stiski: da bi si zagotovil primeren nivo standarda, mora za udinjanje delodajalcu žrtvovati čedalje več časa, zato mu ga zmanjkuje za posvečanje družini, rekreaciji, počitku in samemu sebi. Strahovom in stresom z delovnega mesta se pridružuje krivda zaradi zanemarjanja partnerja in družine ter strah, da zamujenega ne bo več mogoče nadoknaditi.
Tudi spolnost je velik generator strahu. Ker moški pri običajnem seksu težko zadovolji žensko, se je skozi zgodovino v moškega postopoma naselil strah, da ženski ni kos in da ne more izpolniti njenih pričakovanj. Njena prikrajšanost pa se odrazi v pretirani kritičnosti, zajedljivosti, nestrpnosti in nespoštljivosti – v kopici dejavnikov, ki so prožilci novih strahov. Neustrezna spolnost je temeljni razlog sporov in nasprotij med spoloma, kar sproža vrsto sekundarnih učinkov in posledic.
V jedru vsakega strahu je neznanje. Prav zaradi neznanja se izgubljamo v fantazijah, kaj slabega se nam lahko primeri. Sodoben človek je v resnici – čeprav se tega ne zaveda – hudo neveden, kajti zaprl se je pred področjem, ki ga sodobni svet zanemarja: pred našo notranjostjo, pred duhovnim svetom. Ne vemo kdo smo, kaj je resnični smisel življenja, kakšno je poslanstvo človeka … Tudi najosnovnejši strah – strah pred smrtjo – izhaja iz našega nezavedanja naše resnične, duhovne narave.
Poznamo zakone fizike, ne poznamo pa duhovnih zakonov, ki vodijo in usmerjajo življenje in vse procese v stvarstvu. Na žalost nas je krščanska tradicija osiromašila za pomembna spoznanja o širših razsežnostih bivanja, ki jih vzhodna ljudstva in verstva še vsebujejo. Če bi na primer poznali nauk o reinkarnaciji, bi bili manj podvrženi strahu, bili bi manj agresivni, tolerantnejši in bi imeli ob poznavanju lastnega poslanstva več interesa slediti duhovnim ciljem.
Izvor strahu
Razlog za strah je ego, kajti strah je neposredno povezan z interesi ega. Ta si na vse mogoče načine prizadeva, da bi si zagotovil občutek, da stvari obvladuje, saj s tem gradi svojo varnost; vse naše racionalizacije, izgovori, ambicioznost, pohlepnost in drugi načini za dosego varnosti in udobja so le načini in sredstva za zavarovanje ega. V ustaljenih vzorcih se počutimo varne, strah pa je povezan z vsem, kar to varnost in dominanten položaj ogroža. Na brezštevilne sisteme prepričanj in svojo predstavo o sebi, ki sestavljajo ego, smo tako močno navezani, da se jih bojimo izgubiti. Srčika vseh strahov je strah pred izgubo ega, lastne (lažne) identitete. A naša resnična identiteta nima z egom nobene zveze.
Ego je nekakšen okupator človekove najbolj temeljne dobrine, čiste zavesti, za svoje orodje pa vešče uporablja celoten spominski in miselni potencial ter naša čustva. Namesto, da bi spremljal in opazoval svoboden in naraven tok življenja, ga zaustavlja ali pospešuje ter stvarnost maliči, ocenjuje in razbija na iztrgane segmente, ki so nekakšne oblike nezavedanja in pozabe na prvotno, neskaljeno zavest. Neprestano teži k izpolnitvi nekih predstav, ki zahtevajo ločevanje, odvrača pozornost od edino resničnega – večne sedanjosti zdajšnjega trenutka in jo usmerja v nekaj, kar imenujemo prihodnost. Vse, kar predstavlja nek cilj in vse, kar meri na prihodnost, je egovo maslo. Toda resnično in polno doživljanje in videnje stvarnosti je možno le skozi čisto zavest, ki ne sodi, ne zadržuje, ne tlači, ne spregleduje in ne ustvarja napetosti, temveč dopusti, da se življenjske oblike pretakajo brez odpora, z neskaljenim tokom energije skozi neponovljivo in čudežno sedanjost.
Tega nenadkriljivega mojstra miselnih igric pač ni lahko sklatiti z njegovega piedestala, saj ga skoraj vse, kar storiš, le še bolj utrjuje in povečuje njegovo avtoriteto. V svoj prid obrne vse, kar počneš: energijo dobiva iz vsake želje, upanja in ambicije, svetle vizije, drzni načrti in velike obljube pa mu zagotavljajo še dolgo prihodnost. Ta kralj domišljije neprestano prede mrežo lažnive prihodnosti, v katero se lovimo, pri tem pa vešče uporablja različna orodja: velika pričakovanja in skrbna predvidevanja, podoživljanje preteklega, vizije o napredku, velike ideje in pomembna poslanstva. Lovi nas na limanice ponovitve vsega, kaj je bilo najboljše, in preseganja tistega, kar ni bilo dovolj dobro, za nameček pa obljublja boljše čase in vsesplošni napredek. Podoživljanje preteklega, ki se ne bo nikoli več ponovilo, in zamišljanje prihodnega, ki nikoli ne bo nastopilo, sta njegova edina resničnost, ob tem pa izgublja tisto, kar je edino resnično: sedanjost, živost. Tako se življenje spremeni v životarjenje, tavanje v iluzijah ega.
Boj s strahom
Preziranje strahu je vedno veljalo za veliko vrednoto. Seveda o strahu govorijo vse mitologije, filozofije in religije. Premagati ga je mogoče le z zvrhano mero poguma in s čistim srcem, polnim ljubezni. Posebno v mitologiji velja, da pozitivne vrednote – dobrota, pogum in čistost – vedno premagajo sovražnika. Ker je strah proizvod ega, je boj s strahom v resnici boj z egom. O pomenu zmage nad egom govorijo vse pravljice: zmaja, tirana in zlobneža (mačeho), ki simbolizirajo ego, je treba premagati, da bi Sneguljčica, Trnuljčica, Rdeča kapica, princesa (vse predstavljajo dušo) zaživela srečno do konca dni.
Biti pogumen ne pomeni biti brez strahu, temveč pomeni biti pripravljen, da deluješ kljub strahu. Pogum je torej pripravljenost na soočenje s strahom, ker verjameš, da ga je mogoče premagati.
Strah je vedno povezan z nekim dogodkom, občutkom, idejo, odnosom ali prepričanjem, ki deluje kot grožnja in predstavlja vzvod ali prožilec. Brez grožnje ni strahu. Grožnja pa je lahko vsaka miselna predstava v spominu ali trenutni dogodek, v katerem zaslutimo grožnjo. Če nam uspe ugotoviti, kaj je ogroženo in spoznati, da to resnično nismo mi, se ost strahu močno skrha. Velja se vprašati: kaj pa se nam lahko resnično zgodi, če se grožnja, ki nas hromi, uresniči? Bomo umrli? Izkaže se, da bi bila škoda veliko manjša, kot si domišljamo. Že to spoznanje strah močno omili.
Strah si je treba najprej priznati – to je nujen prvi korak. Kakšni strahovi me obsedajo? Kako močno me obvladujejo? Kako se odzovem nanje? Treba je izluščiti vsakega posebej in se skrbno poglobiti vanj. Na kakšnih argumentih gradi strah? Na kakšno prepričanje se pri tem opira? Ali je v tem kaj resnice? Kakšen bi bil odziv, neobremenjen s strahom? Zakaj bi se oklepal starega programa? Bati se, pričakovati slabo in verjeti v slabo pomeni privlačiti neugoden izid.
Resničnemu soočenju s strahom vedno sledi razblinjanje le-tega. Če pa pred strahom neprestano bežiš, si si na pete navezal neutrudnega zasledovalca: z njim se boš neprestano srečeval v takšni ali drugačni obliki. Beg pred strahom namreč privablja in krepi prav tisto, česar se bojiš. Razumljivo: predstava, v katero vlagaš veliko energije, se mora prej ali slej uresničiti.
Glede na to, da je izvor strahu v egu, je strah možno izkoreniniti le z zmanjševanjem vloge ega. Temu se ta seveda na moč upira. Vendar obstaja rešitev, ki je ego ne more dojeti. Rešitev je v tem, da se ukine sam. Za njegovo ukinitev mu je pač treba vzeti hrano: pričakovanja, želje, načrte, usmerjenost v prihodnost in tisto, kar ga vrača v preteklost. Vsako pričakovanje je vzorec preteklosti, prestavljen v prihodnost. Usihanje pričakovanj in želja postopno slabi ego in odstopa vedno več in več prostora budni, neskaljeni zavesti za doživljanje sedanjosti, kjer se krepi budna zavest. V sedanjosti, ki je ne kali blebetanje ega, je vse popolno, ker je enkratno, edino, neponovljivo in nepredvidljivo; je, kot je.
Za povprečnega, materialistično usmerjenega človeka zahodnega sveta je proces ukinjanja ega morda le ideja, s katero se je zanimivo pozabavati, ne želi pa se zaradi nje odpovedati pridobitvam civilizacije in ustaljenemu načinu življenja. Toda to je past, ki nas utegne pogubiti, saj se vse bolj izgubljamo v iluzijah in izgubljamo vez s samim seboj. Vzhodnjaki na to gledajo drugače, saj je njihova tradicija popolnoma drugačna, prav tako svetovnonazorska naravnanost.
Smo kot marionete ogromnega civilizacijskega stroja, ki nitke do našega uma in okončin stresa čedalje hitreje in vse bolj neusmiljeno. Koliko časa bomo še potrebovali za spoznanje, da je človek ustvarjen za doseganje višjih ciljev, ne pa za tavanje v začaranem krogu strežbe svojim željam, iskanju užitkov in izgubljanju v strahovih?
Tu ne moremo mimo povezave strahu z ljubeznijo. Marsikdo si zmotno predstavlja, da je nasprotje ljubezni – sovraštvo, a to ne drži. Sovraštvo in ljubezen sta si v resnici mnogo bliže, saj je sovraštvo nezavedna ljubezen, se pravi ljubezen, ki ni orientirana v pravo smer. Ljubezen in strah pa sta si neposredna nasprotnika. Strah našo že tako šibko ljubezen zatre. Več ko ga je, manj prostora ostaja ljubezni. Strah, zaskrbljenost, sebičnost in pohlep nas neprestano odvračajo od predajanja ljubezni. Dober način borbe s strahom je tako trdna vera v dobro, prepričanje, da bo vse šlo prav, in da se ne more zgoditi nič slabega. Saj se tudi tisto, kar je na prvi pogled slabo, na dolgi rok izkaže kot dobro. Poskušajmo osvojiti takšen pogled, uporabljajmo ga v praksi.
Strahu zgolj z razumom, zgolj na mentalni ravni torej, ni mogoče nevtralizirati, tako kot tudi ega ne. Potrebna je odločna volja, energijski naboj, ki se porodi takrat, ko nas podpira ljubezen. Ta je edina, ki nam lahko da potrebno moč, kajti ljubezen je najmočnejša sila v naravi, ki vzdržuje in oživlja vse stvarstvo. Soočenje s strahom je mnogo lažje, če si okrepljen z vero v ljubezen, s prepričanjem v dobro. Vera v ljubezen se lahko odraža kot trdno prepričanje, da nas bo Stvarnik obvaroval hudega. Močna vera, ki temelji na duhovnem spoznanju, je bila vedno temelj neustrašnosti. Človek, ki se ne opre na duhovno, v materialnosti zaman išče nezrušljivo oporo. Materialni svet je neizogibno podvržen razkroju, minljivosti, nedovršenosti, torej z izgubo, ki poraja strah. Temu lahko uideš le tako, da se zaveš svojega duhovnega bistva.
Zavedanje, da smo brezčasna, duhovna bitja, opremljena z vsemi potenciali Stvarnika, je moč, ob kateri se strah sesuje v prah. Takšno zavedanje zraste iz našega duhovnega napredka, ko presežemo omejitve materialnosti in s tem prostora in časa. Mi in Stvarnik smo v resnici eno. Ali si je mogoče zamišljati, da bi bilo Boga strah?